Mun isäni lukee Sun äitiäs

Olen vähän miettinyt tuota anonyymiysasiaa. Lapseni ovat alusta asti tienneet blogini nimen. Koulussa olen kyllästymiseen asti kailottanut blogijuttuja eikä kenellekään ole salaisuus, millä nimellä kirjoitan. Ei työkavereille, ei opiskelijoille. Uutta työpaikkaa hakiessani ilmoitin harrastukseksi blogit ja liitin mukaan linkin Sun äitiis. Eilen pikkuveli kertoi, että 75 täyttävä isäni oli lukenut vappujuttuni ja järkyttynyt liki 50-vuotiaan tyttärensä kännivappupaljastuksesta.

Miksi oikein kirjoitan nimimerkillä, kun en vaivaudu tuon paremmin kätkemään jälkiäni? Yhtä hyvinhän sitä voisi ilmoittaa nimensä ja näyttää naamansa.

Pohdintani tulos: olen anonyymi niiden parinsadan tilaajan vuoksi, jotka eivät tunne minua muualta. He ovat kohta vuoden ehtineet luoda mielikuvaa Sun äidistäs. Todellinen lihaminäni ei välttämättä vastaa mielikuvaa ja seurauksena voisi olla pettymys. Tietteks sillä tavalla kun leffaversion henkilöt usein ovat ihan väärännäköisiä, jos ensin on lukenut kirjan?

Toisaalta itse olen ollut kovin utelias tapaamaan blogituttujani ihan oikeesti (kovasti paljon terkkuja kaikille Salarouville). Moni on kyllä ollut erilainen kuin blogipersoonansa synnyttämä mielikuva (tosin viime aikoina blogipersoona ja persoona ovat lähentyneet toisiaan. Ja huom! blogipersoona ja persoona ovat molemmat mitä mukavinta seuraa). (No, Mitvit tietty on vastustamaton miettii sitä mitenpäin hyvänsä).

Jos joku on valmis ottamaan riskin ja murtamaan mielikuviaan, niin kannattaa noteerataTuristin tarjous. Minä ainakin aion.

***

Viimeksi haikailin hyvän kävijälaskurin perään. Kiitos kaikille vastaajille. Tässä Googlen analysaattoria jonnottaessani liitin sivulle Sitemeterin, kun niin moni sitä suositteli. Marginaalissa näkyvä, kenties jo huomenissa tasalukuun pyörähtävä lukema lähti rullaamaan Nedstatin+Exstremetrackingin lukujen pohjalta. Tasan viideskymmenestuhannes kävijä on siis Sitemeterkävijä numero 224. Tarkkailkaa postianne, tasakävijä palkitaan virtuaalimuistolla.

16 vastausta to “Mun isäni lukee Sun äitiäs”

  1. Hestia Says:

    Minäkin olen puhunut suht avoimesti bloggaamisestani, mutta blogini osoitteen olen antanut vain parille ihmiselle. Ystäville ei ole suurikaan vaiva löytää blogiani googlaten, eikä se minua haittaa. Jokunen on ottanut haasteen vastaan ja löytänyt perille.

    Nimimerkin takaa kirjoittelen pääasiassa siksi, että kirjoitan osin aika henkilökohtaisista ja minulle kipeistäkin asioista, enkä halua että blogiini löytää nimeni googlettamalla kuka tahansa, joka nimen jostain yhteydestä sattuu tietämään. Arvailun varaa ei jäisi, sillä minulla ei ole ainoatakaan etunimi+sukunimi -kaimaa.

  2. Just Sopivasti Says:

    Nähdään hiihtohississä!!

  3. Sun äitis Says:

    Hestia,
    uniikissa nimessä on kieltämättä ongelmansa! Itse olen sen verran tusinatavaraa, että googlettamalla nimelläni löytyy ensin joku, joka Tanssii itse: foxtrot/tango, valssi, hidas valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, jive;. Minäminä löytyy vasta sijalta 5.

    Sitäpaitsi Sun äitis ei ehkä ole sieltä henkilökohtaisimmasta päästä blogeja, vaan alunperinkin sillä mielellä kijoitettu, ettei haittaa, vaikka käry käy.

    Justin,
    mitä, vasta talvella? Ja silloinkin vain lastenrinteessä!

  4. PA Says:

    Minusta olisi kovin perverssiä, jos omat vanhemmat lukisiva blogia. Huh, iljettää ajatuskin. Vielä hullumpaa olisi, jos omat vanhemmat [ei, en pysty edes kirjoittamaan sitä].

    Mutta niin, minun anonymiteettiini on kovasti sama syy. Helen jo niin järkyttyi viime miitissä, että pelkään kuvitella, mitä laajemmasta paljastuksesta seuraisi.

  5. Helen Says:

    Haa, tulen jäämään blogistanian historiaan henkilönä joka käyttäytymisellään esti PA:ta paljasta(utu)masta laajemmin! Wau!

    Ja sitten noihin tapaamisiin viitaten, Turistin lootassakin jo ihmettelin että miksi pitäisi odottaa pitkälle kesään. Eikös voitaisi pitää kevätjuhlat jo joku toukokuinen perjantain, ja samantien vaikka heti viikon päästä 12.5.??

  6. Marinadi Says:

    Minäkin kirjoitan ilman oikeaa nimeäni juuri siksi, ettei googlettelemalla ensimmäiseksi tipahda lukemaan jorinoitani. PA:n tavoin ahdistaa ajatus, että vanhemmat kävisivät lukemassa Marinadia. Veljet ja kaverit kyllä jo nykyisin tietävät paheestani.

    Ja enhän minä enää mikään anonyymi ole, naamakin näkyy kuvissa jatkuvasti. Enpä sitten enää livenä ehkä aiheuta enää niin pahoja yllätyksiä?

    Helenin ehdottama kevättapaaminen ensi perjantaina periaatteessa sopii kyllä. Joku puistopiknik tai vastaavaa?

  7. PA Says:

    Minua ahdistaa joskus myös, jos juttujani ei ymmärretä, mutta me 16-vuotiaat teinit nyt olemme tällaisia. Eikä tilanne ollut helppo ulkopuolisillekaan, ja oikeastaanhan tuota voisi pitää peräti uhrautuvana. {mitä ihmettä, oletko taas kömpinyt kommentoimaan heti herättyäsi}

    Helen, toisaalta minulla on mahdollisuus jäädä historiaan henkilönä, joka paljastai PA:n.

  8. Helen Says:

    Mari, joo puistopiknik kuulostaa hyvältä! Mikä puisto?
    Ja PA tuollaiset 16-vuotiaat teinit on just ihania ja vaikeaselkoisia!

  9. Marinadi Says:

    Helen: Henk. koht. suosikkini on tietysti Alppipuisto: sopivan rauhaisa ja suojaisa, mutta ei silti mikään kuollut paikka. Ja Kallion kupeessa 🙂

    Ja mun mielestä PA oli kyllä livenäkin tosi ihq teini, jonka juttujen ymmärtäminen ei ollut sen vaikeampaa, kuin omien ajatusten seuraaminen varhaisina aamuina.

  10. kr47 Says:

    Annoin alunperin blogini osoitteen yhdelle ihmiselle. Nyttemmin sen on muutama googlettanut tai etsinyt blogilistasta ilman karttaa tai muita tietoja. Aloitin bloggaamisen tieteellisenä kokeiluna: halusin tietää, lukeeko kukaan, jos MINÄ kirjoitan. Sittemmin jäin koukkuun ja bloggaan omaksi ilokseni. Edelleenkään en kenellekään ole osoitetta antanut enkä bloggaamisesta juurikaan maininnut. Kirjoittaminen on luonnollisempaa, kun ei tiedä, kuka lukee ja miksi lukee. Työni paikallislehdissä antaa minulle mahdollisuuden kirjoittaa julkisesti, anonyymi blogi on henkireikä.

  11. Petja Says:

    Bilettäjille tiedoksi.
    Minä olen aina kutsunut koolle miitin 12.päivä, oli sitten joulu taikka juhannus.
    Mesta on aina eri, ja niitä on ollut Helsingissä, Espanjassa ja Eestissä.
    Hörhöjä ja häiriköitä pidetään sivussa paljastamalla paikka vain maililla. Miittilistalle pääsee, kun laittaa mulle mailin ja kertoo myös oman nimensä.

  12. Marinadi Says:

    Petja: Sun miittis on kummiskin eri juttu kuin blogijoukon vapaamuotoinen kokoontuminen. Me vain vapaamuotoisesti blogeissa kutsumme kaikki halukkaat paikalle, eikä tarvitse edes paikalle tullessa paljastaa oikeaa nimeään 🙂 Ilmeisesti tähän mennessä häiriköistä ja hörhöistä ei ole suuremmin haittaa aiheutunut.

  13. Sun äitis Says:

    Kääk, mä tosta Sitemeteristä mitään ymmärrä! Mutta jos nyt on lukemana 50 058, niin onko recent visitorien numero 59 se tasalukukävijä? Siinä tapauksessa kysymyksessä on klo 12:04 nolla sekuntia(!) sivulla viihtynyt salolainen Hansaprint. Jos tunnistat itsesi, niin lähestypä meilitse saadaksesi virtuaalikunniamainintasi.

  14. Helen Says:

    Äitis hei, voit klikata auki tarkempaan tarkasteluun sen recent visitor nro (tällä hetkellä 66-67) ja katsoa ihan sinne aika ylös josta löydät boldattuna kohdan: Visit 50.000 tms + muut tarvittavat yksityiskohdat. Vai missä oli ongelma?

  15. Tiina Kaarela Says:

    No, mulla on ainakin semmonen plugin, että tietyt ip-osoitteet saa suljettua vaikka lausekohtaisesti… (käsittääkeseni…)

  16. McphersonAMIE Says:

    It’s perfect that we can take the loan and that opens new opportunities.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


