Synttärirapo ja kiitokset!

    Olin jotain neli- tai viisivuotias, kun menin äidin kanssa leikkipuistoon. Puistossa oli isoja poikia, jotka kaivoivat suurta kuoppaa. Uhkasivat, että hautaisivat minut sinne. Naureskelivat, kuinka olin tullut puistoon äidin kanssa, mammanpojaksi mainitsivat.

    Kävelimme ulos portista, ja kun ohitimme pojat, vilkutin heille. Äidistä se oli hyvin toimittu. Juuri noin kuuluisi vaikeudet kohdata, olla kuin ei huomaisikaan ja siten viedä niiltä teho.

    ”Äiti, mitä tarkoittaa mammanpoika”, minä kysyin.

    Sittemmin olen tietenkin yrittänyt turhaan keksiä ironisempaa lausetta kuin äiti, mitä tarkoittaa mammanpoika…

    …Pari vuotta myöhemmin olin koulussa, ekalla luokalla. Oli äitienpäivän aika. Koulussa oli askarreltu laudanpätkälle piirretty siilikuva, johon oli hakattu pieniä nauloja piikeiksi. Olin niin surkea vasaroitsija, että tuon typerän siilin piikkien naputtelu oli ollut melkoinen työ ja helpotus oli lopulta mainittava saatuani urakan valmiiksi. Niin mainittava, että ajattelin, etten minä vaivalla väkertämästäni siilistä niin vain luopuisi, vaikka muut lapset ne äidilleen aikoivat lahjoittaakin.

    Vaan sitten, äitienpäivän aattona mieleeni piirtyi korostetun korni kuva, jossa äiti kapusi rappukäytävässä, kaksosia kainalossa kantaen, molemmissa käsissä kaksi suurta muovikassillista ruokaa. Ja mietin, kuinka paljon hän vuokseni tekeekään, ja ymmärsin, että kyllä hän on sittenkin tainnut siilini ansaita.

    Niin minä sitten sen annoin. Ja seuraavassa siivouksessa se tietenkin heitettiin roskiin. Ennen joulua, siis…

    …Minä aloin mystisesti ymmärtää, mitä äiti milläkin tarkoitti. Enkä siksi, että olisin ylivertainen ihmistuntija. Vaan siksi, että hän ajatteli kuin minä…

    …Lukioaikaan meidän perheessä vielä oli tapana syödä yhteinen ateria, ja ruuan jälkeen jäin usein pöydän ääreen juttelemaan äidin kanssa. Kun muutin pois kotoa, tuli blogeista jonkinlainen yhteisten ruokapöytäkeskustelujen jatke…

    …Tämä mammanpoika on edelleen äidin kanssa yhdessä puistossa ja heiluttaa ohimennessään.

Ei se esikoisen puhe ehkä ihan sanasta sanaan noin mennyt, mutta sinne päin kuitenkin. Minusta se oli maailman paras syntymäpäiväpuhe!

Keskimmäinen oli tehnyt kortin, jota en nyt pysty originaalina tähän liittämään, kun synttäreiden traagisiin menetyksiin kuului, että juhlapaikalle roudattu iMac simahti. Länttään alkuvaiheessa näkösälle pelkän valokuvan kortista, korvaan sen alkuperäisellä, kunhan palastustoimet on suoritettu kunnialla loppuun! (Kortti on valokuvan pohjalta piirretty Wacomilla. Tästäkin osaavasta pojasta olen niin ylpeä!)

mun_aiti

Ja Spöget sitten! Ilman heitä juhlista ei olisi tullut mitään, sillä pojat täyttivät aamutuimaan 120 patonkia. (Toinen pojista oli keväällä tet-jaksolla K-Marketissa täyttämässä patonkeja, ja sovelsi nyt työelämäoppejaan käytäntöön.)

Lankomies esitti sanoittamansa juhlaviisun:

    Hän on valistaja luonteeltaan, hän aina opettaa
    hän on tunnollinen työssään ain…

Ja ihan niin kuin tässä jo ei olisi ollut tarpeeksi, niin sitten oli vielä blogaajien yllätyslahja: Sun äitis oma domain! Olen sen ikäinen, että kurtistuminen ja huumorintajuttomuus ovat todellisia uhkia elämässä. Olen kokenut, että blogeissa oleilemalla pysyn henkisesti notkeampana ja leikkimielisempänä kuin tekemällä vain niitä asioita, joita ikäiseni naisen perinteisesti on tapana tehdä. Salaperäinen onnittelublogi on malliesimerkki siitä hassuttelusta ja kimppakivasta, jota näissä maisemissa tapaa. Minulle lahja oli ihana yllätys (ja uskon, että puuhaajilla ja kommentoineilla itselläänkin on ollut kivaa yllätystä valmistellessaan!). Kiitoskiitoskiitos!!

Ainahan sankaria onniteltaessa hiukan liioitellaan, jokainen kommentoija on kuitenkin halunnut sanoa jotain juuri minulle ja se lämmittää oikeasti ihan kyyneliin asti.

Hirveän hempeäksi vetivät myös lahjaksi saadut esineet, ei niitäkään ollut ostettu kenelle tahansa, vaan juuri minulle. Just mulle sopiva jättilierihattu, itsetehty raparperimehu, meripihkainen ”tyttölahja”, kylpyvaahto&kuorintaseikka&mangoinen vartalovoi, ohjekirja näyttelijälle (ohjaajalta!), mun värinen silkkihuivi, toivottu ruokaöljysuihkupullo…

Esineistä arvokkain oli kuitenkin isäni lapsuuteni kaitafilmeistä koostama DVD. (Kääk, nyt alan taas vollottaa, kun näen silmissäni Mun äitini pussaamassa kuumalla uimarannalla vauvaveljeni pyöreää pyllyä! Mun äitini ei koskaan elänyt 50-vuotiaaksi.) Tiedän, ettei vanhojen muistojen esiin kaivaminen välttämättä ole sujunut aivan ongelmitta isän uudessa elämässä. Siksi: erityiskiitos sinulle, Tupu!

Mellulle kiitos kakuista, Jampelle ja Johannalle huusholloinnista ja kaikille teille muille siitä, että olitte mukana juhlassani joko paikanpäällä tai täällä toisaalla, eihän juhla ole mikään juhla, jollei ole juhlijoita!

14 vastausta to “Synttärirapo ja kiitokset!”

  1. maurelita Says:

    Voiku ihanaa !!!!!! Juuri tuollaista haluaisi varmaan jokaikinen äiti kuulla.

    Nimim. liikuttunut Pikkuäiti Pariisista

  2. Just Sopivasti Says:

    Pidän sinusta just sopivasti. Paljon.

    Sentimentaalisuus. Jonain päivävänä vielä..

  3. Anni Says:

    Myöhästyneesti onnea!

  4. Hanhensulka Says:

    Paljon myöhäistä onnea, ihanhan tässä tuli itsellekin kyynel kulmaan. Ja sitten vaan meripihkainen ”tyttökalu” surisemaan!;)

  5. Marinadi Says:

    Iih, tuo esikoisen puhe sykähdytti näin luettunakin, vaikka sen livenä olin jo kuullut.

    Enpä ole ennen ollut juhlissa, jossa minut on esitelty nimenomaan blogini kautta ja Marinadina. Hauskaa oli yrittää selostaa sukulaisillesi ja tuttavillesi, miksi ihmeessä kirjoittelen elämästäni nettiin. Ympärilläsi on kyllä paljon hienoja ihmisiä, sen huomasi juhlissakin!

    Onnittelublogin puuhaaminen oli ehdottomasti kivaa! Jännitysmomenttina oli se, pysyykö se Äidiltäs salassa, ja onneksi siinä sitten onnistuttiin.

  6. Z Says:

    Huipputekstiä, ihana kuvaus! Ei huonot juhlat! (Nyt huomaan myös, että jos olisin tullut paikalle, olisin kuitenkin pillittänyt koko ajan, joten …) *hali*hali*

  7. Kata Says:

    Ihanaa että juhlat olivat enemmän kuin onnistuneet!
    Nuo vanhat kaitafilmit…yritän itse juuri tehdä meidän vanhoista dvd:tä. Itku tulee välillä. Ja tyttölahjat, ne ovat tärkeitä kaikenikäisille tytöille.
    Esikoisesi on hurmaava. Liikuttava puhe.

  8. PA Says:

    Paljastavaa, nyt täälläkin julkaistiin kirjoittajan kuva. Mihin on maailma menossa, onko Mitvit seuraava?

    Hieno puhe tosiaan, vaikka minun on vaikeaa hyväksyä ihmisiä, jotka kirjoittavat ruoan-sanan kahdella uulla.

  9. Sun äitis Says:

    Hanhis,
    se oli meripihkakoru, ei meripihkakalu!

    PA,
    pitää sitten kaikkiin pieniin yksityiskohtiin tarrata! Minä kirjoitin referaatin puheesta kuullun perusteella, joten kaikki translitterointiin liittyvät mokat ovat minun tekemiäni, eivät alkuperäisen esiintyjän tuotoksia.

    Mitä kuvaan tulee, se on sellainen piirretty karikatyyri, ei mikään yksyhteen näköistaideteos. Tämä tiedoksi niille, jotka ovat ahdistuneet havaituaan, ettei Äitis vastaakaan mielikuvaa!

  10. Hanhensulka Says:

    Hups, tulipa pieni virhe, huhhuh ja anteeksi:) tai pahoittelut, miten vaan.

  11. Sun äitis Says:

    On se vain ihmeellistä, miten voimakkaasti lainausmerkit voivat alkaa kuljettaa ihmisen mielikuvitusta!

  12. Myy Says:

    Onnittelut täältäkin näin jälkikäteen!

  13. Wilhelmiina Says:

    Minä olen todellakin ollut ilmeisesti jossakin (kiireisten ihmisten) kellarissa viime ajat, kun tämä koko hulabaloo tuli minulle jälkikäteenkin aivan yllätyksenä. Oma domain ja kaikkea. Wau. Taisivat olla kyllä vuoden bileet.

    Myöhästyneesti mutta ehdan vilpittömästi: Onnittelut! Sinä olet tosiaan meidän bloggaajien lemmikkiäiti. 🙂

  14. MissJenny Says:

    Myöhästyneet onnittelut myös täältä! Kuulosti oivallisilta pirskeiltä, olisipa ollut mukava olla mukana.. No, ehkä uskaltaudun mukaan seuraavaan miittiin. Etkös siekin Äiti mennyt mukaan ekaan miittiin ilman omaa blogia?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


