Uudistavan oppimisen ylistys

Oikeastaan kirjoitin tämän kommentiksi Köyttöliittymään. Mutta sitten liikutuin omasta tekstistäni niin paljon, että halusin postata sen täällä kannustukseksi kaikille opiskeleville ihmisille, jotka parhaillaan pohtivat erilaisten arvioivien tahojen pikkumaisuutta!

***

Opettajankoulutuksen lähijaksolla teemana oli arviointi. Kollega aloitti luentonsa oppimisen määrittelystä. Olin kuullut samat määrittelyt vuosien aikana usein. Mutta niin kuin välillä käy, juuri sillä luennolla, siinä yhteydessä esitettynä ne muuttuivat minulle merkitseviksi.

Hän määritteli neljää sorttia oppimista

1. Ei-oppiminen
Tätä moni voi kokea matikantunnilla. Tarkoitus olisi oppia matikkaa, mutta oppiikin vain, että ainakaan matikkaa ei edes halua oppia. Siinä samalla saattaa kehittyä vaikkapa hyväksi piirustelijaksi.

2. Uusintava oppiminen
Oppii toistamaan asiat sellaisena kuin joku toinen ne on esittänyt.

3. Reflektoiva oppiminen
Osaa suhteuttaa oppimaansa eri tilanteisiin ja peilata esim. omaan toimintaansa.

4. Uudistava oppiminen
Muuttaa tiedon toiminnaksi. Kehittää jotain uutta.

Kun nämä erilaiset oppimisen määrittelyt tulivat esiin arviointi-nimisen luennon aikana, minulla syntyi ahaa-elämys. Me opettajat olemme hanakoita antamaan hyviä arvosanoja uusintavasta ja reflektoivasta oppimista. Siinä olemme turvallisella pohjalla: on oikeat totuudet ja lisäksi oppilas osoittaa ymmärtäneensä niiden sisällön pystyessään suhtauttamaan homman johonkin kontekstiin.

Mutta (näin väitän) me olemme huonoja palkitsemaan uudistavasta oppimisesta! Se näet vaatisi usein opettajalta suurempaa ammattitaitoa, kuin hänellä on. Millä hauiksilla keskinkertainen opettaja (assareista puhumattakaan) kykenisi erottamaan todellisen uudistavan oppimisen fuulasta? On vaikeaa arvostaa hyvin arvosanoin jotain sellaista, jonka tueksi ei vielä ole second oppinionia.

Oliko tästä kysymys tuossa Köyttiksen kuvaamassa projektissa? Oliko ajatus niin uusi, ettei uusintavaan tai korkeintaan reflektoivaan oppimiseen takertunut ohjaaja osannut nähdä sen arvoa oikein? (Vai oliko hän sittenkin tarkkasilmäinen ja tunnisti sällien höpinät stiignafuulaksi?)

Minusta on surullista, että opettajien oma heikko itsetunto nuijii usein ruotuun oppilaiden ideat sen sijaan, että opettajat uskaltaisivat nähdä töiden ansiot oikein ja tukea kokemuksellaan oppilasta niissä kohdissa, missä uuden idean heikkoudet tulisi voittaa.

Äidin neuvo: nuorena kannattaa uskoa itseensä eikä lannistua pikkusielujen puheista. Varman päälle mielistellen ehtii elää myöhemmin: keski-ikäisenä, perheellisenä, riskinottokyvyttömänä.

Tai sitten voi vielä keski-ikäisenä, perheellisenä ja riskinottokyvyttömänäkin haistattaa pitkät varman päälle pelaamisella ja mennä rymistellä itseensä uskoen hamaan hautaan asti! Suosittelen!

Mainokset

6 vastausta to “Uudistavan oppimisen ylistys”

  1. Mrs Ruu Oh So Morbidi Says:

    Äidin tärkein tehtävä onkin pitää oppilas järjissään kouluvuosien aikana, niin että oppilas selviytyy koettelemuksesta itsetunto kasassa ja elämänusko tallella.

  2. Sun äitis Says:

    Ruu,
    on jotenkin surullista, jos sekin homma jää äideille! Mitäs opettajalta olisi kohtuullista edellyttää?

  3. Jussi Says:

    Nuo neljä oppimisen sorttia eivät liene toisiaan poissulkevia vaan pikemminkin toistensa välttämättömiä edellytyksiä. Ennen kuin pääsee uudistavaa oppimiseen pitää uusintaa lujasti vanhaa tietoa ja yrittää reflektoida sitä omaan tekemiseensä ja aikaisemmmin oppimaansa. Muuten käy helposti niin, että oma poikkeuksellisen uudistava oivallus on jonkun toisen yrityksellä jo aikoja sitten koeteltu ja huonoksi havaittu.

  4. Janne Saarikko Says:

    Kiitos Äiti!

    Nyt minä vasta tajusin, miksi jotkut opettajat eivät minusta pitäneet _tunnilla_ ja toiset taas pitivät paljon – esitin liian usein liian pitkälle vietyjä ajatuksia ja johtopäätöksiä.

    Ja kun minä luulin aina olleeni vaan häirikkö, jolla on vilkas mielikuvitus…

    Työelämässähän näin käyttäytyvä ihminen saa ennen pitkää potkut tai ainakin siirron kellariin. Tai ainakin vielä toistaiseksi.

    Tänne kannattaa tulla, aina oppii jotain uutta.

  5. Mrs Ruu Oh So Morbidi Says:

    En minä enää kaikkien näiden vuosien jälkeen (omien kouluvuosien ja lasteni kouluvuosien) jälkeen jaksa edellyttää opettajalta muuta kuin että ei olisi ihan kauhean putkinäköinen ja tylsämielinen. Sehän ei ole paljon vaadittu, vaan joskus tuntuu, että silti liikaa.
    On kyllä hankala olla äiti, kun tietää, että lapsen täytyy kärsiä jotain täysin mielikuvituksetonta, laiskanpulskeaa kansankynttilää kokonainen vuosi. Ole siinä sitten rohkaiseva ja positiivinen. Siilä jos ei ole rohakiseva ja positiivinen, niin vielä enemmän mäkeen menee homma.
    Sellaisia kuin sinä, Sun Äitis, on todella harvassa. Tuntuu, että todella harvalla opettajalla on itsetunto kasassa. Tietoa voi olla, mutta ei sosiaalista taitoa eikä aitoa mielenkiintoa oppilaita kohtaan.
    Jaa´a, nyt valitan oikein viimeisen päälle, mutta on kerääntynyt tuota valituskuonaa niin paljon hartioille, että ”pakko” pudistella välillä.
    Ei vaan… on niitä hyviäkin opettajia.
    Olen aina ollut sitä mieltä,että opettajankoulutuslaitokseen samoin kuin lääkärinkoulutuslaitokseen pitäisi ehdottomasti olla jonkunlaiset sosiaalisen käyttäytymisen testit, jotta kaikkein kommunikointikyvyttömimmät yksilöt tipahtaisivat heti alkupelissä poijes ja hakisivat alalle, jossa seurustellaan koneiden kanssa. Pelkästään.
    Onks rankkaa textiä?:)

  6. Mikko Says:

    Määritelmä osoittaa, että tiedollista oppimista korostetaan meillä aivan liikaa. Mitään oppimista millään järkevällä mittarilla ei ole tapahtunut, jos sitä ei osaa muuttaa toiminnaksi. Mutta koulu onkin vain paikka, jossa ihmistaimista on tarkoitus tappaa innokkuus, oppimishalu ja luovuus jotta heistä kasvaa ”yhteiskuntakelpoisia” kansalaisia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: