Apua, se näyttää tänn netissä!

Aika moni tuttu on tänään kertonut Erkan (tuttu toki hänkin) tempauksesta: suorasta videolähetyksestä Jyväskylän maalaiskunnan valtuuston kokouksesta. Hatunnosto kansalaisvaikuttajalle.

Siltikin panee miettimään. Jos jokunen viikko sitten tuntui, että tekijänoikeusasiat ovat vaikeita, niin tämän jälkeen ne kyllä ovat ylivoimaisen vaikeita! Tällä kertaa kukaan ei osannut arvata, mitä oli tulossa, ja sisäänmarssi vallan kamareihin onnistui ongelmitta. Ensi kerralla ei ehkä enää.

Tätä kun vähän soveltaisi: sieluni silmin jo näen netissä monikännykkäajona kuvatut oppitunnit. Ja opettajainhuoneessa hiuksiaan raastavat opettajat (Ne, jotka eivät missään nimessä halua panna edes kalvojaan jakoon SlideShareen. Ja sitten joku tulisi ja veisi äänen ja eleetkin!)

Edit 20.2.
Taas kävi selväksi, että tietämättömyytensä kannattaa huutaa julki internettiin, niin saa paluuviestinä valistusta. Tuija linkkasi kommenteissa Helsingin yliopiston viestinnän perusopintojen Viestinnän lainsäädäntöä -verkkomateriaaliin, 3. Tiedon käyttö ja käsittely: Mitä tiedolla saa tehdä? Kiitos. Lukasen läpi, niin jatkossa tiedän paremmin.

Sitten vielä paru linkkiä:
Erkan qik-video siitä, kun Keski-Suomen TV-uutiset tekee haastattelua
Keski-Suomen TV-uutisten lähetys, jossa Erkan osuus loppupäässä (poistuu YLEn Areenasta 20.3.)

Minusta on mielenkiintoista katsoa noita kahta samasta tilanteesta tallennettua pätkää. Toinen on raakakamaa ja toisessa näkyy toimittajan ote, vain pala sieltä toinen täältä on leikattu mukaan lopulliseen tuotokseen. Minusta molemmille on tarvetta, sekä suoralle, rosoiselle virralle (uskomattoman koukuttavaa katsottavaa) että toimitetulle, tiiviille ja mietitylle esitykselle.

Mainokset

16 vastausta to “Apua, se näyttää tänn netissä!”

  1. Celia Says:

    Loitpa melkoisen kauhuskenaarion, Äitee. Kyseessähän olisi nettikiusaamista, jos joutuisit tosiaankin kuvatuksi ja laitetuksi nettiin ilman sinun lupaasi!

    En minä ainakaan halua katsella oman jälkikasvuni koulunkäyntiä netin välityksellä luvatta otetuista kuvauksista. Lapseni koulussa kännyköiden käyttö kuvausmielessä on ehdottomasti kielletty oppituntien aikana ilman opettajan (ja muiden oppilaiden huoltajien) lupaa. Kaverukset saavat kuvata toisiaan välitunnilla, mikäli kuvattavalta on lupa. Muussa tapauksessa kuvaaminen on ehdottomasti kielletty.

    Arvelen, että tätä samaista linjaa noudatetaan monessa muussakin koulussa, ihan työrauhan säilyttämiseksi.

    Oletkos muuten kuullut, että se poika, joka kuvasi koulun kevätjuhlia ja laittoi sen You tube’iin, sai siitä langettavan tuomion. Tästä päättelen, että jos tosiaankin kävisi niin, että kouluissa ruvettaisiin kuvailemaan siekailematta ja salaa, voisi asianajajien elintaso kasvaa huimasti tulevien oikeudenkäyntien vuoksi. En usko, että kukaan tervejärkinen aikuinen ihminen sietäisi nettikiusaamista kovinkaan kauan.

    Ja kiusaaminenhan on aivan rikollista touhua.

  2. Celia Says:

    Mitä taas tulee Erkan tempaukseen, niin enpä osaa sanoa. Kunnanvaltuuston kokoukset ovat julkisia tilaisuuksia, ja valtuutetut aikuisia ihmisiä. Jos valtuustokokouksista voi kirjoittaa lehdistössä, niin ehkä niitä saa myös kuvatakin. Itse en kyllä laittaisi edes valtuustonkokouskuvia omaan blogiini, vaikka olisi kuinka merkittävästä asiasta kysymys.

  3. Sun äitis Says:

    Celia,
    tuo oli uusi näkökulma. En oikeastaan ajatellut videoiden nettilevitystä kiusaamisena, vaan ihan siltä kannalta, miten opettajat ja oppilaat esityksensä tekijänoikeuden haltijoina suhtautuisivat suoriin nettilähetyksiin. (joissain oppilaitoksissa, esim. siinä saksalaisessa koulussa, jossa PA taannoin opiskeli, kaikki luennot kuvattiin ja laitettiin nettiin. En ole varma, olivatko luennot käyttäjätunnusten takana, mutta ainakin käytäntöön oli pitänyt pyytää suostumus, ei niitä kukaan omin luvin kuvannut.)

    En usko, että minua hirveesti hetkauttaisi, vaikka joku puheitani striimaisi, mutta olen varma, ettei moinen kaikille passaisi.

    Se laulavan opettajan tapaus, josta poika sai rapsut, oli kiusaamista, koska video oli otsikoitu jotenkin, että Hullujen huoneen karaoke tms.

  4. Sun äitis Says:

    Celia, korjasin nuo urlit ja poistin sen ”korjauspyyntökommentin”.

    Olen laillasi kahden vaiheilla valtuuston kokouksen videoinnista. Aikoinaan Ukissa kaikki valtuuston kokoukset esitettiin paikalliskanavalla, eli ei julkisuus sinänsä mikään tavaton asia ole. Erkan tempaus oli minusta hieno avasu, josta aivan varmasti seuraa laaja keskustelu suorien nettilähetysten pelisäännöistä.

  5. Petja Says:

    Valtuuston kokouksen kuvaaminen, silloin kun asia käsitellään julkisesti ja avoimin ovin ja sen julkaiseminen journalistisessa tarkoituksessa on laillista.
    Sitä vastoin oppitunnin, joka tapahtuu koulussa, johon ei ole vapaata pääsyä, tunnin kuvaaminen on kielletty.
    Korkeakoulujen luentojen kanssa on hieman toisin. Tuntia saa kuvata itselleen, tai sitä saa kuvata journalistisiin tarkoituksiin, sillä korkeakoulujen ja yliopistojen luennot ovat yleensä julkisia; kuka vaan saa osallistua. Kuitenkaan kokonaisen luennon julkaiseminen ei ole laillista ja oteen julkaisun pitää olla journalistisesti perustelua.

    Itse nauhoitan yleensä omat luentoni ja niihin tulee myös mukaan opiskelijoiden kommentit, kysymykset ja muut. En käytä luennoilla poverpointtia tai muuta materiaalia, mutta teen tästä nauhoituksesta noin 2-3 sivun avauksen, jonka opiskelijat saavat luennon jälkeen muutaman viikon ajan yritykseni sivuilta.

  6. erkka Says:

    Tuo kouluskenaario on jo vähän pelottava.

    En ajatellut tätä omalta osaltani mitenkään pikkuveli valvoo -henkisesti tai valtuutettujen vahtimisena. Tiedotuksessa vain oli aukko ja minä yritin paikata sitä.

    Toki valtuuston kokouksissa saa kuvata ja videoida. Hassua vain, että lukuisista ammattikuvaajista ja kameroista huolimatta mitään ei mennyt suorana ulos, vaikka kysyntää oli – nytkin kaikkien kuntaliitosta käsitelleiden kuntien valtuustosaleista jouduttiin käännyttämään halukasta yleisöä pois. Jotenkin tänä päivänä voisi odottaa, että kokoukset menisivät verkkoon jo kuntien omalla kalustolla.

    Perusidealtaan tämä ajatus tiedotuspuutteen paikkaamisesta ei ole mitenkään uutta, NopolaNewsin väki on tehnyt pitkään vastaavaa, tosin monta pykälää järjestäytyneemmin.

    Kansalaismedian kannalta mielenkiintoisinta tässä nyt oli tämä, että suoraan lähetykseen ei enää välttämättä tarvita erityistä kalustoa tai osaamista, vaan homma onnistuu suunnilleen sillä mitä taskusta löytyy. Yllättäen kännykkä näytti tuottavan välttävää kuvaa ja ääntä vaikka etäisyyttä puhujiin oli melkein 10 metriä.

    Tämä tapaus osoitti myös, että parhaimmillaan yleisöä voi houkutella paikalle hyvinkin nopeasti. Päivällä blogiin laitettu ilmoitus sai kanssabloggaajat levittämään sanaa (tässä useimpien mielenkiinto taisi olla enemmän ideaa kuin asiaa kohtaan) ja samalla myös Keskisuomalainen poimi vahvistuneen signaalin ja teki verkkoon uutisen striimistä.

  7. Ilkka Says:

    Aivan epäilemättä näiden suorien nettilähetysten yhteydessä muodostuu jonkinlainen uusi etiketti pikkuhiljaa: kiinnostavaa on minusta se, mitä ihmiset pitävät henkilökohtaisesti hyväksyttävänä, ei niinkään lain sana. Esim. illan humussa striimattua sisältöä ei saa takaisin, vaikka aamulla kuinka kaduttaisi.

    Toisaalta kiinnostaa kovin, mitä näin helposti kannettavalla tekniikalla saisi aikaan pienellä suunnittelulla ja koordinoinnilla. Esim. pienikin tapahtuma muutamalla kännykameralla samanaikaisesti verkkoon ja itse voisi istua ”ohjaamassa” omaa lähetystään (ja vaikka julkaista sitä eteenpäin).

  8. PA Says:

    Hiljattain luin Erkan ja kumppaneiden jaikuilua siitä, missä rajoissa on sallittua julkaista jaikussa tai muuten muistiinpanojaan yliopistoluennolta. Entä kalliista huippuseminaarista.

  9. Sun äitis Says:

    Petja ja Erkka,
    tässä taas nähdään, miten tietämätön olen! Ei minulle ollut selvää, että valtuuston kokousten videointi on luvallista kenelle tahansa (Aikoinaan, kun asuimme Ukissa siellä kyllä videoitiin valtuuston kokoukset ja lähetettiin paikallistelkkarissa, mutta oletin, että siinä oli jokin sopimus taustalla).

    Juu, kyllä minäkin oivalsin, että tuo suoraan lähetykseen ei enää tarvita erityistä kalustoa tai osaamista, oli homman pointti. Rupesin vain heti ideoimaan mielessäni omaan elämänpiiriin liittyviä tilanteita, joissa samaa voisi hyödyntää.

  10. S.V. Says:

    Tekijänoikeuslaki on kuitenkin kai laadittu taloudellista hyötyä silmällä pitäen, jottei teoksen tai sen osan luvaton julkaiseminen heikentäisi tekijän taloutta tai toisi julkaisijalle ansaitsematonta hyötyä.

    Joidenkin ”harrastaja” tekeleiden epäkaupallisesta lainailusta nipottaminen on ihan vain tärkeilyä.

    Ja ”harrastaja” tarkoittaa tässä ei-kaupallista, ei välttämättä harrastajatasoista.

    Kokonaan eri asia on sitten ihmisten kuvaaminen, koska siinä kuvaan tulee kysymys yksityisyydestä. Tai ei se siihen kuvaan oikeasti tule vaÄH

  11. Sun äitis Says:

    Tämä merkintä oli hetkessä tunteen pohjalta raapaistu. Siinä ei riittävän selvästi käy ilmi, että päässäni risteili sikinsokin sekä yksilönsuojaan että tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä.

    Minusta tuntuu, että noiden molempien kannalta tätä asiaa tulee tarkastella. Kyllä tämä tekniikan kehittyminen pelisääntöjä edellyttää.

    Ja kuten aiemmassa tekijänoikeuskeskustelussa täällä todettiin, tekijänoikeus on muutakin kuin taloudellista turvaa.

  12. Tuija Says:

    Kiinnostavaa keskustelua, ja ymmärrän hyvin että opettajat joissain kouluissa panevat kännykät oppituntien ajaksi käyttökieltoon. 🙂

    Onko oppitunti sen sijaan TEOS tekijänoikeuden tarkoittamassa mielessä, noin tarkkaan en lainsäädäntöä tunne, mutta kohteliaisuus ja hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen jo edellyttäisi luvan kysymistä kaikilta tilanteeseen osa ottavilta.

    Sen sijaan kunnanvaltuuston kokous yleisölle avoimena tilaisuutena on aivan ok – **Julkisrauhan piirissä olevissa huoneistoissa ja rakennuksissa voi kuvata ihmisiä, jos yleisöllä on niihin pääsy. Tavaratalot, marketit, yleisölle avoimet ravintolat, yleiset kokoukset, urheiluhallit ja stadionit ovat esimerkkejä tiloista, joissa kuvaaminen ei ole rangaistavaa eikä siihen tarvitse pyytää lupaa. Tämä selventää aiempaa tilannetta, jossa on ollut epävarmuutta esimerkiksi kuvaamisoikeudesta kauppaliikkeissä ** (Helsingin yliopiston viestinnän perusopintojen Viestinnän lainsäädäntöä -verkkomateriaali, 3. Tiedon käyttö ja käsittely: Mitä tiedolla saa tehdä? http://www.avoin.helsinki.fi/kurssit/viesaan/materiaali/luku3.html ) — mutta kuten erkkakin tuossa mietti, sopisi nyt jo tänäpä odottaa, että kunnat tarjoaisivat livevideoinnin palveluna ihan ”talon puolesta.”

  13. Tuija Says:

    BTW,

    Sometu.ningistä: Tutkittiin mobiilin mahdollisuuksia oppimisessa. Tulos: ”eOppimiskokemusta omaavien opettajien ja IT-asiantuntijoiden vastaukset erosivat toisistaan melkoisesti.” (Ai erosi vai?) 🙂

    Sosiaalinen media ja sitä tukeva/rajoittava mobiili tekniikka
    http://sometu.ning.com/group/tyokalutjatekniikka/forum/topic/show?id=1404780%3ATopic%3A9403

  14. Kriisi Says:

    Kouluissa videointiin pitäisi kyllä saada jotkut hienojakoisemmat pelisäännöt kuin pelkkä ehdoton kieltäminen tai salliminen. Vaikeammissa aineissa olen aikoinaan lukiossa tullut nauhoittaneeksi muutamia oppitunteja vain siksi, että muistiin kirjoitettavaa on ollut niin paljon, ettei itse tunnin ja käsiteltävän aiheen käsittelyn älyllisestä seuraamisesta olisi tullut muuten mitään jos olisi vain käsi sauhuten kirjannut opettajan puheita (lisäksi käsialani on niin kamalaa, etten saa siitä itsekään aina selvää).

    Lupia en kysellyt, koska näiden parin opettajan kohdalla oli liian todennäköistä etten olisi sellaista saanut.

    Graafisesti painottuneempien opettajien kohdalla olisi silloin vuonna nakki ollut myös kamerakännykälle ihan hyvää käyttöä siinä vaiheessa kun liitutaulu täyttyy tavarasta.

    Väärinkäyttöriski on tietysti varsinkin teinien kohdalla varmasti ikävän suuri, mutta kouluelämässä henkilökohtaisten elektronisten tallennuslaitteiden käyttö voisi olla myös hyvä asia varsinkin lukiovaiheessa, jossa tietomäärää on omaksuttavaksi jo jonkin verran.

  15. Sun äitis Says:

    ”Jotenkin tänä päivänä voisi odottaa, että kokoukset menisivät verkkoon jo kuntien omalla kalustolla.”
    Erkka

    ”Jotenkin tänä päivänä voisi odottaa, että oppitunnit menisivät verkkoon jo koulujen omalla kalustolla”
    Sun äitis

    No, ehkei ihan sittenkään, mutta huomattavasti nykyistä enemmän pitäisi tuotakin juttua edes harkita. Ihan kuten Kriisi tuosa yllä sanoo, oppimisen kannalta olisi monta kertaa todella hyödyllistä saada oppitunneista nauhoitteet.

    Ja sitten tulee se mutta. Kaltaiseni vakivirkaisen on helppo hehkuttaa avoimuutta, mutta raadollinen tosiasia on, että irtotunneista leipänsä repivän tuntiopettajan tilanteeseen ei välttämättä vaikuttaisi myönteisesti, jos oppitunnit nauhoitettaisiin.

    Tuija miettii, onko oppitunti tarkkaanottaen teos, jolla voisi olla tekijänoikeudellinen suoja. Jos opettajan tuottamat PowerPoint-esitykset voidaan mieltää teoksiksi, niin kyllä minusta silloin tilanne, jossa noihin dioihin liittyy vielä ääni, on myös teos.

    Ei ole ihan yksiselitteinen juttu!

    Pitää pikkusen miettiä!

  16. OlliS Says:

    Ents’ se variantti, että nettiin ei heitetä luennoitsijan matskuja 1:1 vaan omana referaattina? Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tekijänoikeus suojaa teosta, ei ideaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: