Mikä ihmeen Kotipankki?

Spögelle tuli kirje Nordeasta. Siinä luki:

Hyvä maksupalveluasiakkaamme, emme pysty välittämään alla olevaa suoritusta, koska

tilinomistajan allekirjoitus puuttuu

Pyydämme teitä täyttämään lomakkeen ja lähettämään sen uudelleen maksupalveluumme.

Mukana oli pankkisiirto, summaltaan 147,58. Saajan nimenä oli KOTIPANKKI ja maksajan tiedoissa oli Spögen nimi, osoite ja tilinumero. Yks pikku juttu vain: Spöge ei tiennyt ostaneensa mitään 147,58 maksavaa eikä myöntänyt koskaan eläissään edes hipelöineensä mitään pankkisiirtolomakkeita (korttiaikakauden lapsi nähkääs)!

Seuraavaksi googlasin KOTIPANKKI. Viisastuin sen verran, että kysymyksessä on OP-ryhmän rahoituslaitos, joka kertoo itsestään mm. seuraava:

OP-Kotipankki Oyj (OP-Kotipankki) myöntää luottotilin luottokelpoiselle asiakkaalle OP-Kotipankin kanssa yhteistyösopimuksen solmineessa myyjäliikkeessä tehtävän luottotilihakemuksen perusteella.OP-Kotipankin ja asiakkaan välisessä luottosuhteessa noudatetaan kääntöpuolella olevassa luottotilisopimuksessa sovitun lisäksi näitä luottotilin ehtoja.Luottotilisopimuksen allekirjoittaneet vastaavat yhteisvastuullisesti velasta.OP-Kotipankilla on oikeus määrätä luottotilin vähimmäis- ja enimmäisluottoraja.Luottotilin avaamisen perusedellytyksenä on

1.Vähintään 20 vuoden ikä.
2.Säännöllinen palkka-, eläke- tai muu tulo.
3.Ei maksuhäiriöitä ja raha-asiat hoidettu hyvin

Äkkinäiseen ajatellen 19-vuotiaalla, vailla säännöllisiä tuloja olevalla opiskelijalla ei pitäisi tuon perusteella olla mitään tekemistä Kotipankin kanssa. Päätin selvittää asian saman tien.

Rautatieaseman Nordeassa jonotti ennen minua 26 ihmistä (keski-ikä lähempänää seitsemääkymmentä, arvelisin). Kun vuoroni viimein koitti, virkailija yritti ensin selittää, että pankkisiirto tulee allekirjoittaa ja jättää maksupalveluun. Vähitellen hän kuitenkin alkoi ymmärtää, ettei minulla tai Spögellä todellakaan ollut mitään aikomusta maksaa, vaan tarkoituksena oli selvittää, mistä se pankkisiirto ylipäätään oli liikenteeseen lähtenyt. Siinä vaiheessa virkailija kertoi, ettei sitä Nordean päässä saa selville ja kehotti menemään Op-pankkiin.

Pasilan aseman Op-pankissa ei ollut ruuhkaa. Ystävällinen virkailja kehotti asian kuultuani ottamaan yhteyttä Nordeaan, koska alkuperäinen pankkisiirto kerran oli heidän maksupalvelussaan. Kerroin, että olin jo käynyt hukkareissulla Nordeassa. Osuuspankissa halusin nyt selvittää, mistä ihmeestä aiheettomaksi mieltämämme pankkisiirto oikein oli peräisin. Virkailija pyysi Spögen sotun. Minä vähän häpeillen kerroin, kun mitäs oikeutta minulla oikeastaan on täysi-ikäisen miehen asioihin puuttua.

Suotta häpesin. Kun virkailijalle selvisi, että maksajaksi merkitty oli 19-vuotias, hän ymmärsi saman tien, ettei sen ikäisellä voi olla Kotipankin kanssa sopimusta. Varmistussoitto Kotipankkiin. Spöge ei ole asiakkaansa. Pankkisiirron viitenumerolla haettaessa paljastui, että kysymyksessä oli ihan toisen ihmisen luottotili!!

Lopuksi virkailija sanoi, ettei tiedä, miten Spögen nimi, osoite ja tilinumero olivat voineet tulla pankkisiirtoon. Lisäksi hän sanoi, että pankkisiirron voi repiä aiheettomana. Mitään perimissysteemeitä sun muita ei tarvitse pelätä, kun ”eihän sillä pojalla edes ole luottotiliä Kotipankissa”. Kehotti kuitenkin varmuuden vuoksi tarkkailemaan tiliotetta.

Minua vastaus ei tyydytä. Haluan ehdottomasti tietää, mistä tuollaisia pankkisiirtoja putkahtelee. Missä vaiheessa luottoketjua Spögen osoite- ja tilitiedot ovat yhdistyneet jonkun ventovieraan naisen luottotilin viitenumeroon? Onko jollakulla muulla vastaavia kokemuksia?

Lopuksi haluan kiittää Nordeaa, etteivät välittäneet tilisiirtoa, josta puuttui allekirjoitus. (Samalla mietin, olisiko virhe huomattu, jos lapussa olisi ollut jonkun muun vetasema allekirjoitus). Tarkkailkaa tilitietojanne!

Mainokset

9 vastausta to “Mikä ihmeen Kotipankki?”

  1. Celia Says:

    Onpa erikoista. Olisiko sittenkin syytä pyytää tekemään perusteellinen tutkimus, miten tuollainen on päässyt tapahtumaan? Ehdottomasti kannattaa myös säilyttää Spögen saama kirje todisteena tapahtuneesta. Ensimmäisenä tuli tietenkin mieleeni hirvein keksimäni, identiteettivarkausyritys. Tietysti tapahtuneelle voi olla kesympikin selitys, kuten jonkinlainen lyöntivirhe jossakin kohdassa ketjua.

  2. Aimo Says:

    Pelottava tapaus! Kannatan perusteellisen tutkimuksen tekemistä/teettämistä.

  3. Kulutusjuhla Says:

    Pankkisiirto väärälle ihmiselle

    Sun Äitis kertoo, miten hänen 19-vuotias poikansa sai Nordeasta pankkisiirron, jossa 147 euron summan saajana oli Kotipankki. Sun Äitis selvitti, että Kotipankki on OP-ryhmän rahoituslaitos, jossa luottotilin saaminen edellyttää 20 vuoden ikää…

  4. Geranium Says:

    No olipa tapaus – kiitos sen raportoinnista!
    Vähän minua oudoksuttaa pankkivirkailijan ehdotus siitä, että repisit tilisiirron, siis eikös tämä mennyt niin, että Spögen tililtä yritettiin siirtää rahaa sen Kotipankissa asiakkaana olevan naisen luottotilille?
    Kerrohan miten tarina jatkuu.

    Ja pitää tottavie katsoa tarkemmin tiliotetta.

  5. anonilli Says:

    Laita tutkintapyyntö poliisille.

  6. Sun äitis Says:

    Väliaikatietoa:
    Soitin Kotipankkiin. Käskivät ottaa yhteyttä Nordeaan, jonka maksupalveluun tilisiirto on jätetty. Yritin sanoa, että eikös teitä itseänne kiinnostaisi ottaa yhteyttä viitenumeron perusteella selvitettävissä olevaan asiakkaaseenne. Nimittäin teiltähän tässä jää 147,58 saamatta, jollei Spöge maksa eikä todellinen asiakas liioin. Ei kiinnostanut. Lupasivat kuitenkin, että asiaa aletaan selvittää, jos selvityspyyntö tulee Nordealta.

    Soitin Nordean asiakaspalveluun, josta ensin sanottiin, ettei asiaa Nordeasta käsin pysty selvittämään, kun heillä ei ole tietoa Kotipankin asiakkaista. Kerroin, että Kotipankista oli vastattu, että pankin tekemän selvityspyynnön perusteella asiaa voidaan alkaa tutkia. Tähän Nordean asiakaspalvelusta vastattiin, että pojan itsensä on mentävä konttoriin kirjeensä kanssa.

    Sitt melkein kiihdyin, jolloin henkilökunta ystävällisesti yhdisti Piispansillan Nordeaan. Selitin asiani vielä kerran. Olin ehkä oppinut selkeämmäksi puheissani, sillä tällä kertaa pankivirkailija ymmärsi heti tilanteen + kaikki onkohan tämä joku tahallinen yritys vai voikohan näin käydä vahingossa -pohdiskelut. Hän kertoi, että nyt pitää tehdä kirjallinen reklamaatio, jonka perusteella reklaamaatioiden tutkimistarkoitukseen perustettu yksikkö ryhtyy toimiin. Hän lupasi postittaa reklamaatiolomakkeen ja palautuskuoren meille kotiin.

    Kiitos sinulle, Jaana Laaksonen!

  7. Helena Says:

    Olen samaa mieltä, että asiakaspalvelun virkailijat voi nyt ohittaa. Suoraan reklamaatio pankin turvallisuusosastolle, ja tiedoksi vähintään vastaavalle johtokunnan jäsenelle. On pelottavan tuntuinen sattumus.

  8. anna Says:

    Jaha. Meille kävi kerran niin ”höylä aikana”. Jossain päin suomea oli höylätty pankkikorttia ja kun se numerosarja oli tullut huonosti siihen lappuun niin se oli sitten korjattu käsin. Kas kummaa se oli laitettu meidän kortin numerosarja. Ja meidän tilitä perittiin summa mutta onneksi saatiin rahat takaisin kun kerran se oli käsin korjattu. Tai pankki lisäsi yhteen laskuun 0 perään. Näitä riittää. Olkaapa tarkkoina

  9. Atro Niiniluoto Says:

    Olen kuluvana vuonna ensi kertaa tutustunut OP:n verkkopankkiin, kun autoin sukulaistani maksuissa, koska se käy häneltä hitaasti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: