RAY vastaan JCP niin kuin minä sen näen (mahdollisesti osa 1)

Edit 9.10.2009 Loppuratkaisu (kun 5.10. ei vielä ollut julkaisuvapaa ja sen jälkeen on ollut hiukka muita puuhia)

Olen tottunut pitämään itseäni kunnollisena ihmisenä. Maksan veroni tunnollisesti, en fuskaa marjapussissa, ylinopeutta ajan alle rikesakon verran… Miten siinä sitten niin pääsi käymään, että satuin kasvattamaan lapsen, jota Suomen valtio Raha-automaattiyhdistyksen hahmossa uhkaa oikeustoimilla?

Pari vuotta sitten poikani JCP luiskahti kolmen teekkarivuoden jälkeen vahingossa Digialle prototyyppisuunnittelijaksi (kesätyötä hän oikeastaan vain haki). Vuosi meni koodatessa, mutta viime syksynä hän päätti palata opiskelun pariin ja haki opintovapaata. Siinä sivussa oli hyvää aikaa alkaa perehtyä iPhonelle koodaamiseen, kun AppStore oli sopivasti avautunut jokamiesdevaajille.

Ensimmäisenä pelinään JCP alkoi työstää Pajatzoa (linkki avataan iTunesilla) tribuuttina suomalaisuudelleen ja siks kun onnistui löytämään sopivan vapaan lähdekoodin fysiikkamoottorin, jonka päälle peliä saattoi lähteä rakentamaan. Hän myös perehtyi pajatson historiaan ja netissä pelattavissa oleviin pajatsoihin sekä selvitti, ettei Raha-automaattiyhdistyksellä ole tavaramerkkiä Pajatsolle. TKK:lla hän opiskeli kurssit Tietotekniikkaoikeus ja Legal aspects of service management. Noiden selvittelyjen pohjalta hän päätteli, ettei estettä iPhonelle koodattavalle Pajatzolle ole, vaikka Raha-automaattiyhdistyksellä on monopoli rahapeli Pajatsolle. Käsitystä vahvisti se, ettei Rahis ollut mitenkään estänyt sitäkään, että sen 50-pennin jasson näköiskopio oli pelattavissa netissä.

Minun oli vaikea nähdä Pajatzossa riittävästi pelattavuutta, mutta ajatus kännykän kyljen naputtelusta tuntui kieltämättä viehkolta. Ja kuvat ja kolikoitten kilinä olivat makeita. Eniten arvostin sitkeyttä, jolla poika projektia hioi. Olin myös valtavan ylpeä pelin taustalla olevasta tiimityöstä. JCP:n kaveri T äänitti kolikoitten kilinää Otaniemessä kaiuttomassa huoneessa. Kolikkoääniä on monta erilaista settiä sen mukaan, onko rahaluukku ennen voittoa tyhjä vai onko siellä edellisen kierroksen kolikot pohjalla, lävähtääkö pääpotti vai pienempi satsi jne.

Pajatzo tuli App Storeen myyntiin joulukuun alussa 2008. Siitä pitäen se on keikkunut Suomen App Storen kymmenen myydyimmän pelin listalla tai sen välittömässä tuntumassa. Suomen suosio ei kuitenkaan tee pelistä rahasampoa, niin pienet ovat tämän maan markkinat. JCP:lle Pajatzo oli enemminkin opintosuoritus, jonka avulla hän perehtyi iPhonelle koodaamiseen ja App Store -yrittäjyyteen tavoitteenaan tehdä peli, joka menestyisi maailmanmarkkinoilla.

Helmikuussa shippasi Wooden Labyrinth 3D, jonka maksullista ja ilmaista (linkit avataan iTunesilla) versiota on tähän mennessä ladattu yhteensä yli neljä miljoonaa kappaletta. Pelin tekemiseen on JCP:n lisäksi osallistunut äänistä vastannut T, musiikin säveltänyt ja toteuttanut bändi sekä kenttäsuunnittelijana mukana ollut jenkkiläinen nuori mies. Kehittämiseen ovat osallistuneet myös lukuisat pelin käyttäjät antamalla palautetta mm. Touch Arcaden keskustelupalstalla.

17.5. Hesarin taloussivulla [€] oli juttu Yli miljoonan latauksen pelimies. Kuvituksena oli jättikokoista Pajatzoa naputtava JCP. Kaksi päivää myöhemmin Raha-automaattiyhdistykseltä tuli kirje, jossa uhataan oikeustoimilla, jollei peliä välittömästi vedetä markkinoilta! JCP otti yhteyttä syksyisillä kursseilla tekijänoikeuksista luennoineiseen Mikko Välimäkeen ja Ville Oksaseen (myös Effistä tuttu) ja vahvistui uskossaan olla vetäytymättä. Raha-automaattiyhdistykselle JCP vastasi, että pitää syytöksiä aiheettomina ja että Pajatzo on kaupan, jos RAY on siitä kiinnostunut (minä ehdotin, että lisäisi pienen myyntipuheen tyyliin kun nyt olette havainneet, että osaan tehdä toimivia ja kivan näköisiä iPhone Appseja, niin kenties haluaisitte neuvotella myös muiden pelienne siirtämisestä mobiiliaikaan, mutta sitä JCP ei kirjoittanut).

Kesäkuussa JCP:n WL3D voitti iPhone-sovellusten opiskelijasarjan Applen kehittäjäkonferenssissa. Sekään ei muuttanut Raha-automaattiyhdistyksen mieltä, vaikka Pajatzon ostamalla RAY olisi päässyt osalliseksi voiton mukanaan tuomasta myönteisestä julkisuudesta.

Tässä vaiheessa minä olisin perääntynyt ja vetänyt pelin veks, vaikka pidinkin RAYn vaatimuksia aiheettomina. Näin vanhempana sitä tulee sen verran varovaiseksi, ettei ehdoin tahdoin haluaisi osakseen kielteistä julkisuutta. Eikä oikeudenkäyntikuluja. JCP oli toista mieltä, hänestä pienen ei pidä taipua ison pelottelujen edessä, jos uskoo olevansa oikeassa.

Minä en tiedä, kuka lopulta on oikeassa. Pajatzossa on aivan erilainen pelilogiikka kuin Pajatsossa. Toisessa kerätään pisteitä, toisessa rahaa. Pajatzossa on useampia pelitapoja ja kattavammat statiikat kuin Pajatsossa. Rahaa se ei anna, muttei otakaan kuin kerran, ja sen jälkeen peliä voi pelata niin kauan kuin viitsii (minä en viitsisi kovin pitkään, mutta 79 senttiä on niin halpa hinta, ettei silti harmittaisi). On selvä, että Pajatzon myynnille on ollut hyötyä siitä, että jasso on osa suomalaista kulttuuriperimää. Sitä minun sen sijaan on vaikea ymmärtää, miten Pajatzo muka vahingoittaa Pajatson goodwilliä! Siinä tapauksessa pelin pitäisi nähdäkseni olla ruma, toimimaton, epämääräisissä yhteyksissä esitetty… ja sen pitäisi yrittää huijata ostaja luulemaan, että kysymyksessä on RAY:n tuotos. Mikään noista ei Pajatzon kohdalla nähdäkseni toteudu.

Jos vertaan kahden pelkistä biteistä koostuvan pajatson ulkonäköä, ei Pajatzo (vasemmalla) minun silmääni vaikuta grafiikaltaan kehnommalta kuin oikealla oleva RAYn oma nettijasso. En ole asiantuntija ottamaan kantaa siihen, ovatko kuvat liian saman näköiset. Äänistä osaan maallikkonakin sanoa, ettei RAYllä voi olla yksinoikeutta kilinään. Vaikka lopputulos Pajatzossa kuulostaa kolikkojen ääneltä, on T äänitysvaiheessa pudotellut peltirasiaan vallan muita metalliesineitä kuin rahoja.

skitched-20090919-220515.png

Onko RAYllä tavaramerkki Pajatsoon, vaikkei se ole vuosikymmeniin saanut aikaiseksi sitä rekisteröidä? Viisaammat päättäkööt, mutta löperösti se asia on hoidettu joka tapauksessa! Monopolin turvissa on ollut vara laiskistua. Velttoilua osoittaa sekin, ettei RAY puoleen vuoteen itse bongannut Pajatzoa App Storesta. Vasta kun Hesari poimi pelin kuvitukseksi juttuunsa, joku havahtui.

Vaikka oma poikani ei olisi osallisena, minua sapettaisi RAYn käyttäytyminen. Menneisyyden brontosauruksilla on järjestään sama reaktio uusiin sovelluksiin: ne nähdään uhkina, jotka pitää kynsin hampain torjua sen sijaan, että tartuttaisiin niihin mahdollisuuksina uudistua.

Raha-automaattiyhdistyksellä on toistaiseksi ollut suomalaisten keskuudessa hämmentävän hyvä julkisuuskuva. Kuluttajat esimerkiksi arvostavat RAY:n parhaaksi yhteiskuntavastuun kantajaksi. On totta, että markettien aulojen mummot tahkoavat RAYn kautta rahaa kansanterveydelle. Silti tilanne on minusta kaksinaismoraalinen. Pelimonopoli peliriippuvuuden vastustajana on yhtä uskottava kuin alkoholimonopoli alkoholirippuvuuden vastustajana (aijuu, onhan meillä sellainenkin!). Vaalirahasotkun laajeminen RAYn rahoittamiin säätiöihin ei jotenkin ollenkaan yllätä minua. Toivottovasti samaan syssyyn tutkitaan muutkin kuin Keskustaa lähellä olevat säätiöt.

Voin olla puolueellinen nähdessäni RAYn vaatimukset perusteettomina. Vaikka JCP lopulta todettaisiin syylliseksi, olisi asian silti mielestäni voinut hoitaa rakentavamminkin. Aivan absurdilta tuntuu, että iso monopolifirma hyökkää 23-vuotiaan opiskelijan kimppuun ensimmäiseksi noin järeällä arsinaalilla asiassa, jonka taloudellinen merkitys on parin tuhannen euron luokkaa.

Suomen valtio voinee olla tyytyväinen siitä, että RAYn päinvastaisista ponnisteluista huolimatta JCP on jatkanut koodarina. Ilman starttirahoja ja TEKESin tukia pojan iPhone-peleistä on kertynyt vientituloja niin paljon, että hän maksaa pelkkinä henkilökohtaisina veroina tänä vuonna enemmän kuin minä vuodessa bruttona tienaan ammattikorkeakoulun opettajana! Sen lisäksi hän on myynyt iPhone-osaamistaan kahden kaverinsa kanssa perustamansa yhtiön kautta. Ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän pojat palkkasivat kesällä. Siksens hyvin näinä lamaruikutusaikoina!

(Huom! RAYn vaatimukset kohdistuvat vain JCP:hen henkilönä eikä Qvikillä tai sen muilla osakkailla ole mitään tekemistä kiistan kanssa.)

Mainokset

13 vastausta to “RAY vastaan JCP niin kuin minä sen näen (mahdollisesti osa 1)”

  1. Tuiija Aalto Says:

    Hieno taustoitus ja kiinnostava keissi. Tsemppiä asian katsomiseen loppuun saakka.

  2. Geranium Says:

    Tsemppiä täältäkin – en sitten mitenkään voi ymmärtää, mikä järki RAYn käyttäytymisessä on ja nostan hattua JCP:lle että päätti olla taipumatta ison pelottelun edessä.

  3. Teemu Says:

    Kiitos. Hyvä juttu. Kyllä tässä vielä hyvin käy.

  4. Tatu Says:

    Tsemppiä pojalle ja äidille. RAYn toiminta tämän asian tiimoilta on järjetöntä!

  5. Kimmo Says:

    Älkää luovuttako! Häpeä ahne RAY!

  6. Helena Says:

    Toivottavasti joku RAY:ltä löytää tiensä tänne, ja huomaa asian mittasuhteet.

  7. Seppo Helle Says:

    Rumaa peliä RAYlta. Olisi iso vääryys, jos se tämän jutun voittaisi. Ja jos tästä nousisi samankokoinen kohu kuin jonkun autokauppiaan huulenheitosta, niin RAYn tässä pitäisi peruutella ja pyytää kauniisti anteeksi.
    (Muuten, tämä on aivan mainio blogi, kommentointia myöten!)

  8. Esko Says:

    Johan on naurettavaa uhkailua isolta kiusaajalta. Niin kauan kuin RAY:llä ei ole mitään suunnitelmia tuoda virallista versiota pelistä Iphonen App Storeen, voisivat pitää turpansa kiinni ja keskittyä omiin asioihinsa. Ymmärtäisin hätäilyn paremmin, jos grafiikat ja äänet jne. olisi otettu suoraan RAY:n nettipajatsosta tai mekaanisesta vastikkeesta, mutta kun tässä tapauksessa nekin on selkeästi itse tuotettu, pelin nimi muutettu ja softasta saatu rahallinen hyötykin on työhön nähden suht mitätön, niin perusteet oikeusjuttuun ovat mielestäni varsin olemattomat. Sen sijaan, että vaivaavat päätään tällä voisi RAY keskittää voimavaransa esim. oman nettipajatsonsa kehitykseen (joka ei tällä hetkellä sekään edes toimi Iphonella), mutta kai se on sitten helpompaa vaikeuttaa muiden tekemisiä kuin parantaa omaa palveluaan. Tsemppiä Pajatzon kehittäjille prosessin kanssa ja iso keskisormennosto Rahanahneiden Yhdistykselle, koittakaa nyt hyvänen aika vähän skarpata siellä.

  9. Svenkka Says:

    Niinpä niin, maailma muuttuu kovin hitaasti, mutta niin ne dinosauruksetkin katosivat maanpinnalta. On hienoa, että joku jaksaa katsoa pienten oikeuksien perään, tsemppiä!

  10. Sun äitis Says:

    Terveisiä Turusta! Alku viikko vierähti siivillä opetusharjoitteluja seuraten ja iltakaudet henkilökohtaisista kehittymissuunnitelmista neuvotellen. Sillä aikaa täällä onkin käynyt aika vilske!

    Kiitos teille kaikille kannustavista sanoista! Kävi miten kävi, niin ei tämä mikään ihan läpihuutojuttu ole, on siinä sen verran vanhan ja uuden maailman rajapinnalla keikkuvasta ilmiöstä kysymys.

  11. Marko Says:

    Erinomainen blogi, loistava juttu – oikein jännitti lukea eteenpäin.

    Nämä ovat uusia asioita ja mielestäni noiden goljattien olisi nyt aika herätä seuraamaan ja ymmärtämään mitä daavidit pikku pajoissaan puuhastelevat.

    Jos RAY eläisi nykyaikaa olisi se ymmärtänyt sille auenneen oven yhteen kuumimmista kauppapaikoista, App Storeen. Sitä kelpaisi liputtaa ja tehdä muita pelejä vähän isommillekin markkinoille. Pajatzon olisi vielä saanut halvalla tuleviin tuottoihin nähden. Wakey wakey RAY ja kumppanit!

  12. mm Says:

    Sääli, että pelille kävi miten kävi. Itse ostin viikko sitten ipodin kun huomasin pelin olevan ilmaisena ladattavana ja ehdin vielä itselleni sen saada. Nyt on näköjään poistunut valikoimista.

  13. Sun äitis Says:

    mm,
    kiva, että ehdit sen ilmaisversion ladata! Yhdensortin muistoraha!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: